غیب - هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ - ﴿الحشر ۲۲﴾

این وبلاگ در انجام فعالیتهای خود تنها تابع و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد

غیب - هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ - ﴿الحشر ۲۲﴾

این وبلاگ در انجام فعالیتهای خود تنها تابع و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد

قمر در عقرب چیست , روزهای قمر در عقرب


قمر در عقرب چیست , روزهای قمر در عقرب


قبلا ذکر گردید که از جنبه نجومی، قمر در عقرب زمانی است که قمر (ماه) در حرکت خود در برج عقرب قرار میگیرد. به این وضعیت قمر در عقرب گفته میشود. در واقع عقرب یکی از بروج دوازده گانه است.
اینکه آیا منظور از عقرب برج فلکی عقرب است یا صورت فلکی عقرب، میان علما اختلاف نظر است و این تفاوت به دلیل حرکت تقدیمی است (منظور از حرکت تقدیمی این است که نقطه اعتدال بهاری ، هر ساله در مقایسه با وضعیت ستاره ها مقداری زودتر اتقاق می افتد و به این حرکت زمین حرکت تقدیمی گویند که یک دوره کامل از حرکت تقدیمی حدود 25800 سال بطول می انجامد.) در واقع اعراب برای تعیین نمودن وضعیت قمر (ماه) از منازل بیست و هشتگانه استفاده مینموده اند.


مورد دیگر همان صور فلکی دوازده گانه (حمل ، ثور جوزاء و....) میباشد که قمر در هر یک از آنها یک دوازدهم ماه قمری درنگ مینماید ( تقریبا دو روز ونیم). عقرب ، همان برج هشتم دایره البروج است که قمر (ماه) هر 27 روز یکبار از آن گذر میکند (و همانطور که ذکر شده حدود دو روز و نیم در آن صبر میکند) ولی خورشید فقط سالی یکبار (آبانماه) به آن وارد میشود.
قمر در عقرب میتواند به دو عنوان تعبیر شود:


1-     قمر در صورت فلکی عقرب
2-     قمر در برج عقرب
روزهای قمر در عقرب هر سال با سال قبل و بعد متفاوت است و باید با شیوه های خاص خود محاسبه گردد.
طول مدت قمر در عقرب در حدود شصت ساعت و به عبارتی دو روز و نیم است. ولی بخاطر عمل به احتیاط بهتر است که دو روز دیگر به آن اضافه شود.
علت اصلی این اضافه نمودن ایام این است که ما دقیقا نمیدانیم آنچه که در روایات و احادیث به عنوان قمر در عقرب ذکر شده مقصودش قمر در صورت فلکی عقرب است یا منظور قمر در برج عقرب است. به این خاطر بهتر است که دو روز احتیاطا به این محاسبات بیفزاییم.


نکته دیگر اینکه در روایات هم مطالبی در مورد قمر در عقرب بیان گردیده است.
از جمله در وسایل الشیعه که از قول پیامبر اکرم فرموده است : (( پیامبر نهی فرمودند از حجامت کردن در روز چهارشنبه ای که قمر در عقرب باشد.))
 برخی روایات دیگر نیز میفرمایند که نحوست ایام و لیالی را با صدقه دادن از خود دور نمایید.
هدف از این مختصر این بود که توجه نماییم که هر چند تاثیرات این امور را نمیتوان انکار نمود، طبق آموزه های اسلامی ، نباید بیش از حد به این امور اعتنا کرد، چون زندگی افراد را با اختلال مواجه نموده و تحت تاثیر قرار میدهد که روایات مختلفی هم در این زمینه وارد شده است.
در ذیل جدول ایام قمر در عقرب سال 1394 به همراه جزییات ذکر میگردد.



                                                 جدول ایام قمر در عقرب سال 94 شمسی



ghamar dar aghrab 94 malakootiha final

قمر در عقرب چیست , روزهای قمر در عقرب  , معنی قمر در عقرب , روزهای قمر در عقرب 94 , قمر در عقرب 94 , قمر در عقرب یعنی چه , مفهوم قمر در عقرب , جدول قمر در عقرب 94 , جدول روزهای قمر در عقرب 94 , روزهای نحس سال 94 , قمر در عقرب برای 94 , تقویم قمر در عقرب 94 ,


شرف الشمس

شرف الشمس

1-    مقصود از دوایر حروف چیست و این تقسیم بندی بر چه اساسی است؟
مهمترین و اصلی ترین ابزار و روش استفاده از علوم غریبه و در واقع وسیله اصلی بهره گیری از فنون علوم غریبه ، دوایر حروف هستند.
با قواعد علم ریاضی از 28 حرف میتوان دوایر بی حد و حصری شمارش نمود. از این میان سیزده دایره از سایر دوایر معروفتر است:
ابجد ، ابتث ، اجهب ، اهطم ، ایقغ ، ارغی ، اجذش ، انسغ، افسج ، اجهز و از این قبیل.
دوایر سته کاربردی عبارتند از :
ابجد و ابتث و اهطم و ایقغ و ارغی و اجذش.
و مثلا دایره ایقغ که برخی از آن استفاده میکنند بدین ترتیب شروع میشود (ایقغ بکر جلش دمت .......) که هر کدام از این حروف، اعداد متناظر با خود را دارند.
واقع امر بر این است که اگر از یکی از دوایر حروف استفاده شود تقسیم حروف به عناصر و طبایع اربعه (یعنی دو قوه فاعله حرارت و برودت و دو قوه منفعله رطوبت و خشکی) و کواکب هفت گانه و بروج اثنا عشر و امثال آن همگی بر آن دایره خاص مترتب میشود و فی المثل اساس و نظیره هم بدین ترتیب تقسیم میشود (حروف بیست و هشتگانه در دایره حروف دو بخش میشود که چهارده حرف اول را اساس و چهارده حرف دوم را نظیره خوانند).

2-    قبلا در مورد عزیمت  توضیحاتی گفته شده. از لحاظ لغوی عزیمت به چه معناست؟
عزیمت به معنی قسم و تاکید است که از کلمه عزم (اراده موکد و قوت عزم) گرفته شده و عزائم یعنی همان عبارات تاکیدی و الحاح و قسم است. این صحیح است چون در این قبیل اعمال نیازمند عزم قوی و اراده موکد و خلوص نیت و اعتقاد جازم میباشد.
البته در زبانهای دیگر مثل عبری و سریانی عزیمت با فعل (عزمت) شروع نمیشود و اصلا این کلمه وجود ندارد. فخر رازی معتقد است که عزیمت ، نیت است و روح این علم هم تقویت نیت و اخلاص همت است.
آنچه معروف است و قبلا هم ذکر شده این است که وجه تسمیه عزیمت این است که چون عزائم معموله با عباراتی مثل عزمت علیکم یا عزمت علیک آغاز میگردد ، به آن عزیمت گویند.

3-    آقای دکتر بابایی، در مورد شرف الشمس و زمان شرف سایر کواکب توضیح بفرمایید؟
میدانیم که توالی بروج از مغرب به مشرق است که حرکت بر توالی نام دارد. و رجعت و اقامت و استقامت و مجاسده و..... خود مجال دیگری را میطلبد.
 اما در مورد اینکه شرف هر کوکب (مثل شرف شمس) چیست باید گفت که شرف کواکب در مقابل هبوط آنها قرار دارد و البته جزوی از احوال آنهاست. شرف هر کوکبی هبوط کوکب دیگر است. شرف الشمس نقطه ای در آسمان است و به عبارت دیگر شرف الشمس یعنی مکانی در آسمان که خورشید به اعلی ترین درجه خود میرسد.
از لحاظ ظرف زمان و مکان باید گفت که شرف زحل 21 درجه میزان ، شرف عطارد 15 درجه سنبله و شرف شمس 19 درجه حمل و مریخ 28 درجه جدی است. از قدیم هم صائبین معتقد بودند که شرف شمس ۱۹ درجه صورت فلکی حَمَل میباشد و این زمانی است که خورشید (کوکب شمس) درنهایت قدرت خودش خواهد بود. میدانید که تقویم سالیانه با درجات کواکب متفاوت است. برخی معتقدند که زمان شرف و هبوط کواکب از قدیم تاکنون تغییراتی داشته است و مثلا حرکت تقدیمی زمین و حرکت نقاط اعتدال در این زمینه موثر است.
آنچه باید بدان توجه داشت این است که هر کدام از کواکب را بخوری خاص شامل است. در احوال کوکب شمس باید گفت که بخوراتی مثل کندر رومی، عاج گل سرخ و از این قبیل دارد و بخورات زهره زعفران و پوست ترنج و .... است. (که اینها خود مباحثی دیگر است).
بر سبیل مثال این نکته مهم است که مثلا اگر فردی خواسته ای در جهت عز و جاه و بزرگی دارد در زمان شرف الشمس میتواند ذکر خاصش را بخواند و بخورات شمس را هم بسوزاند....

4-    هبوط کواکب از لحاظ زمانی چگونه تعبیر میشود؟
در توضیح هبوط هر کوکب باید گفت که هبوط کواکب درجه ای است مقابل شرف آنها و در واقع در برج هفتم بعد از شرف به همان درجه میباشد. مثلا هبوط برای شمس در 19 درجه میزان است و هبوط زهره 28 درجه سنبله است . و این دقیقا بر مثال این است که خانه هر کوکب وبال کوکب دیگری میباشد.

5-    نظر کواکب سبعه بر چه طریقی است؟ آیا در شناخت طالع موثر است؟
در احوال ساعات و کواکب خود تقسیم بندی سعد و نحس هست. در انظار کواکب نیز تربیع و مقابله و مقارنه و تثلیث و تسدیس مقرر است. در واقع بر تربیع و مقابله نظر عداوت و نحس مترتب است و برای تثلیث و تسدیس نظر سعد و مودت وجود دارد و در نظر کواکب در زمان مقارنه حالت ذووجهین است.
مثلا درمقابله میان دوکوکب  180 درجه فاصله است ( یعنی نیم دور) و درجه تربیع نصف آن است. تربیع آن است که میان دو کوکب 90 درجه (یک ربع دور) فاصله باشد .
این نسبت در تثلیث 120 درجه و در تسدیس 60 درجه (سدس دور) میباشد.
اما مقارنه به این معنی است که دو کوکب در مکانی مجتمع شده باشند و البته اینها خود شرحی طولانی دارد. به عبارت دیگر قوت و ضعف و حظ کواکب از هبوط و شرف و خانه و وبال که از اصطلاحات فن نجوم است در استخراج احکام طالع رعایت میشود و این نکته ای مهم است. همچنین لازم است که در عزائم و اوراد و طلسمات ملاحظه احوال کواکب سبعه از سعد و نحس و شرف و هبوط و قوت و ضعف را نمود.


طلسم شرف الشمس , شرف الشمس چیست , شرف شمس , زمان شرف شمس , شرف و هبوط کواکب , تربیع کواکب چیست , دوایر حروف , دایره حروف ابجد , دوایر حروف چیست , معنی عزیمت چیست , عزیمت در علوم غریبه , دوایر حروف علوم غریبه , بخورات در علوم غریبه , بخورات شمس , طالع در علوم غریبه , شرف الشمس دعا , شرف شمس دعا , شرف شمس خواص , شرف شمس 19 فروردین  , خواص شرف الشمس , , شرف شمس برح حمل , نگین شرف شمس , خواص نگین شرف الشمس , خواص شرف شمس